Ояндаи равшанфикрони миллӣ
Ибни Ровандӣ дар масъалаи марг назарияи Эпикурро (341-270 то мелод) сарманшаи худ қарор дода, мӯътақид аст, ки: «то ман ҳастам, марг нест ва ҳангоме ки марг омад, ман нестам». Қонуни маргу зиндагӣ барои Ибни Ровандӣ як силоҳи пурқуввати назариявӣ дар мубориза бар зидди ирфон ва илоҳиёт аст. Ин қонун рӯи афсонаҳои «ҷовидон будани рӯҳ» хати бутлон мекашад.
Аз ривоятҳои зиёде, ки дар бораи Ибни Ровандӣ мавҷуд аст, ин ҷо овардани якеро ҷоиз медонем, ки он ба мавзӯи баҳри мо бевосита алоқаманд мебошад. Маъруф аст, ки Ровандӣ вақте китоби «Ал-фарид» («Ягона ва нодир»)-и худро барои таҳрир ба Аббос Сарруми котиб дод, Аббос Саррум пас аз мутолиаи қисмате аз китоби мазкур гуфт:
— Ман ҳайрат мекунам, ки ту чӣ гуна ҳанӯз зинда ҳастӣ?
Пурсид:
— Барои чӣ ҳайрат мекунӣ, ки ман то имрӯз зиндаам?
Саррум ҷавоб дод:
— Барои ин ки он чи ту дар ин китоб навиштӣ, куфр аст ва ҳар мусулмон, ки инро бинвисад ва ба забон ҷорӣ кунад, кофир мешавад.
Ровандӣ гуфт:
— Инҳо куфр нестанд, балки ҳақоиқи илмианд. Ва Худо ҳамчун душмани хашмгине аст, ки доруе ҷуз нест кардани ӯ вуҷуд надорад.1
Ровандӣ ҳамагӣ 40 сол умр дида, тамоми умри хешро дар таъқиби шариатмадорон ва мутаассибони динҳо гузаронидааст. Муаррихони гузашта навиштаанд, ки Ровандӣ дорои 114 ҷилд китобу рисола будааст ва аксари ин осор ҷамъоварӣ ва сӯзонда шудаанд. Ва бештарини он нуктаҳое, ки мо аз Ибни Ровандӣ овардем, дар осори душманони ғоявии ӯ мундариҷ аст. Душманони ғоявии Ибни Ровандӣ барои рад кардани ақоиди ӯ аз асарҳои аз байнрафтааш порчаҳои зиёдеро иқтибос намуда, бо чунин кори хеш мероси ин марди ростинро ба наслҳои оянда ба мерос мондаанд. Ба иловаи ин, бояд таъкид кард, ки агарчи дар асри Х мелодӣ нашри афкор ва ақоиди моддӣ ва илҳодӣ то ҳадде ривоҷ дошта бошад ҳам, дар соҳаи озодфикрӣ (ба маънои томи ин калима) ҳеҷ кас (ба истиснои Закариёи Розӣ) ба андозаи Ибни Ровандӣ ба чунин пояи баланди илмӣ боло набаромадааст. ӯ чун ахзаре тобнок дар дунёи маънавиёти инсоният нурафшонӣ кард ва барои ҳамеша нақши муассире аз худ боқӣ гузошт.
Чи тавр ки дида мешавад, осори озодфикрӣ дар таърихи фарҳанги тоҷикон таърихан анъанаҳои қадимӣ дорад. Номи Рӯзбеҳ, ки як аср пеш аз Ибни Ровандӣ ба дунё омада, эҷодҳо кардааст, ба дуюмӣ шинос буд ва ӯ ақидаҳои аввалиро такмил дод. Бузургӣ ва ҷовидонии Рӯзбеҳ ва Ибни Ровандӣ дар он аст, ки нахустин пояи ғояҳои инсондӯстӣ, баробарӣ, озодфикрӣ, зиндадилӣ, некбинӣ ва танқиди камбудиҳои дину диндориро асос гузошта, исёни хирадро бар ҷаҳолат барангехтаанд.
§2. ИХВОН-УС-САФО ВА АБӯҲАЁНИ ТАВҲИДӣ
1. Ихвон-ус-сафо
Баҳсу андеша доир ба мавзӯи «Ихвон-ус-сафо» аз ҳар муҳаққиқе тақозо мекунад, ки масъалагузориҳо бештар дар шакли саволу ҷавоб бошанд. Зеро ин мавзӯъ аз ҳар ҷиҳат баҳсталаб ва зиддиятнок аст. Агар мо масъалаҳоро дар шакли саволу ҷавоб ва возеҳу равшан пешниҳод накунем, он гоҳ баҳси мо иборат аз нақли хушку холии ин ё он тарафи фаъолияти «Ихвон-ус-сафо» мегардад, ки аз назари таҳқиқӣ арзише надорад.
Акнун ба мавзӯи асоси шурӯъ менамоем. Аввалан ва пеш аз ҳама: чаро ин мавзӯъро интихоб кардем? Ҷавоби мо барои ин савол аз ин иборат аст, ки қатъи назар аз таҳқиқотҳои доманадор ва арзандае, ки дар Шарқу Ғарби олам доир ба «Ихвон-ус-сафо» анҷом гирифтааст, бо сабабҳои объективӣ ва субъективӣ ин мавзӯъро ба таври шоиста мавриди таҳлил қарор надодаанд. Дар сурате, ки ба назари мо, мавзӯи «Ихвон-ус-сафо» дар байни мавзӯъҳои илмӣ-фалсафии мардуми шарқи исломӣ дар асрҳои миёна яке аз ҷойҳои аввалинро ишғол мекунад. Барои исботи ин даъво бояд ба тариқи омӯзиши ин мавзӯъ назаре иҷмолӣ афканд. Нуқсон ва камбудиҳои муҳаққиқон доир ба «Ихвон-ус-сафо» аз чӣ иборатанд?
Аввалан, омӯзиши «Ихвон-ус-сафо» дар Европа: ба навиштаи муҳаққиқи муосири араб Ориф Томер, қадимтарин тадқиқоти европоӣ доир ба «Ихвон-ус-сафо» муқаддимае буд, ки шарқшинос Томасон Т. (Т. Т. Tomason соли 1837 ба забони англисӣ навишта, ба «Расоил»-и «Ихвон-ус-сафо» илова намуд… Баъди ӯ шарқшинос Фридрих Дитрици (Fredieri Kh Dietricis) дар таҳқиқоти муфассали худ зери унвони «Илмҳои фалсафӣ дар ҷаҳони араб» дар ҳашт ҷилд баҳси доманадоре навишта, асосан меҳвари таҳқиқоти худро омӯзиши «Рисолаҳои Ихвон-ус-сафо» қарор додааст. Ин асар дар шаҳри Берлин ба табъ расид. Баъди чанде соли 1886 китоби дигаре бо номи «Хулосат-ул-вафо-и ихтисор расоил «Ихвон-ус-сафо» дар Берлин интишор гардид.
Мақолаи мухтасаре аз шарқшиноси маъруф Голдсиэр соли 1888 дар яке аз маҷаллаҳо дар шаҳри Гале (Halle) бо забони олмонӣ ба чоп расид.
Доир ба фалсафа ва ақидаҳои «Ихвон-ус-сафо» баҳсе илмӣ ва таърихӣ соли 1861 аз ҷониби шарқшинос Парбишт Деминор (Parbiet de Meinard) анҷом дода шуд.
Мақолае объективона ва зарифона доир ба «Ихвон-ус-сафо» соли 1893 аз ҷониби шарқшинос Лан Пуд (Lane-Pode) навишта, нашр гардид.
Аммо Веймер (Weimer) баъзе аз рисолаҳоро тарҷима намуда, дар муқаддимаи он фалсафаи «Ихвон-ус-сафо»-ро ба таври муфассал мавриди баррасӣ қарор дод. Соли 1903 шарқшинос Де Бур (De Boer) ва Макдоналд (Macdonald) ҳарду алоҳида тахқиқе анҷом дода, дар Лондон ба табъ расониданд.
Соли 1915 аз ҷониби шарқшинос Казанова (Casanova) тадқиқоти судбахше анҷом дода шуда, соли 1929 шарқшинос Луис Массигнон (L. Massignon) ҳангоми тадқиқоти худ зери унвони «Тасаввуф дар ислом ва фалсафаи Ғаззолӣ» таҳқиқоти мустақиле доир ба шароит ва вазъи навишта шудан «Рисолаҳо»-и «Ихвон-ус-сафо» анҷом дод. Дар худи ҳамин сол Тритон (A. S. Tritton) ва В. Иванов низ баҳсе дар мавзӯи «Ихвон-ус-сафо» анҷом доданд.
Шарқшиноси маъруф Николсон (R. A. Nicholson) соли 1941 доир ба «Ихвон-ус-сафо» тадқиқе арзанда навишта, дар маҷаллаи Университети Кембриҷ нашр намуд. Ҳамчунин, шарқшинос Стерн (S. M. Stern) тадқиқи муфассале анҷом дода, онро дар Университети Оксфорд ба қисми «Энсиклопедияи ислом» пешниҳод кард. Дар ин мавзӯъ аз номи ду шарқшиноси дигар низ бояд ғафлат варзид: Яке Де Сасӣ ва дигаре Стайнслос Гвард (Desacy ва S. Guard). Ин ду нафар дар ин мавзӯъ кӯшиш намудаанд, ки ҳақиқати ҳоли «Ихвон-ус-сафо»-ро ошкор намоянд. Сабаби зикри дурударози ин тадқиқотҳои европоӣ доир ба «Ихвон-ус-сафо» ин аст, ки дар ягона тадқиқоти ҷомеъ ва муфассали советӣ бо номи «Фалсафаи Ихвон-ус-сафо» гуфта мешавад, ки «сарчашмаҳо доир ба таҳқиқи фалсафа ва фаъолияти «Ихвон-ус-сафо» хеле ночизанд». Ва баъд муаллиф аз муҳаққиқони европоӣ Дитерицы, Ф. Ибервег, И. Голдциэр ва А. Е. Кримскиро зикр намуда, доир ба муҳаққиқони араб ва шарқ умуман ягон ишорае намекунад. Дар хонанда чунин тасаввуроте пайдо мешавад, ки гӯё дар олами исломӣ доир ба «Ихвон-ус-сафо» ҳатто мақолае ҳам навишта нашудааст. Ҳол он ки, муаллиф ихтисосманди фалсафаи араб аст ва аз иқтибосҳои дар китоб оварда чунин бармеояд, ки сарчашмаҳоро аз забони аслиашон тарҷима кардааст. Дар ин сурат аз таҳқиқотҳои муосири арабӣ сарфи назар кардани муаллиф аз назари этикаи илмӣ-таҳқиқотӣ хилофи қоидаи умумӣ аст. Ҳоло бубинем, ки доир ба «Ихвон-ус-сафо» дар ҷаҳони имрӯзаи араб ягон таҳқиқоте ба назар мерасад ё не.
Муаллифи зикршуда, яъне доктор Ориф Томер ба ин мавзӯъ ишораи мухтасаре намуда, мегӯяд, ки: Аз таҳқиқотчиёни араб аввалин касе, ки доир ба мавзӯи «Ихвон-ус-сафо» таваҷҷӯҳ зоҳир кард, Аҳмад Закӣ ва баъди он Муҳаммад Курд Алӣ буданд.
(Давом дорад)
Андешаҳои равшанфикрони миллии тоҷик
Устод Садриддин Айнӣ
(1878-1954, Душанбе)
Фалсафаи таърих
Азбаски он вақт ҳиссиёти аҳли маҷлис дар ҷӯш буд ва дар як сурати восеа (ҳамаҷониба) иҷрои ислоҳот кардани хукуматро умедвор буданд, дар муқобили эшон чизе нагуфтам ва сукут карданро муносиб дидам. Ва ҳол он ки ман яқин медонистам: он раияе, ки мазлумашон мехонанд ва маъзурашон меноманд ва барои ҳифзи ҳуқуқашон ин ҳама дилсӯзӣ ва ҷонканӣ менамоянд, азбаски нодон ҳастанд, ба як ишорати уламои мутаассиб ва ба як далолати ҳукумати хоин дар сари ислоҳхоҳон хоҳанд рехт ва дар садади (пайи) итлофи (нестии) молу ҷони эшон хоҳанд шуд.
Аз як ҷиҳат ислоҳотхоҳони муфрити (ифротии) Бухороро маъзур дошта мешуд, зеро роҳи ислоҳи тадриҷиро. ки иборат аз танвири (бедории) афкори мардум бошад — ҳукумат сахт баста буд.
Аз ҳарчӣ зиёдатар, ҳукумат аз мактаби ибтидоӣ метарсид. Бинобар ин, ба воситаи муллоён «Мактаби нав хилофи шариат ва мардумро аз дин мебарорад» гуфта, дар байни аҳолӣ шӯҳрат (овоза) карда буд. Ҳукумат ба фикри худ хаёл мекард, ки «Дар мамлакати Туркия инқилоб воқеъ шуд ва султон Абдулҳамидро халъ (сабукдӯш) карданд. Сабаби умда тарбиятёфтагон ба тарбияи нав буданд. Агар султон Абдулҳамид мактаби алифбохониро манъ мекард, ба ин бало гирифтон намешуд». Муҳокимаи арбоби ҳукумати Бухоро ба ин ҷо намерасид, ки «агар султон Абдулҳамид панҷ-шаш адад мактаб таъсис намекард, агар панҷ-шаш адад ҷавонтурконе, ки имрӯз ҳастанд, намерасиданд, то ҳол дар рӯйи дунё на мамлакати Туркия мемонд, на инқилоби он, на Хилофати Исломия мемонд, на масъалаи халъу насби (рондану таъини) халифа».
Султон Абдулҳамид дар таъсиси макотиб хато накардааст. Хатои он дар ин ҷост, ки ба истибдод мағлуб шуда, ба қавли одамони хоин фирефта гардида, тарбиятёфтагонро тазйиқ (фишор) кард. Ба хуфиябозӣ (хабаркашӣ) ахлоқи уламову умароро фосид намуд. Фидокорони рашидро (ростинро) қатлу нафй фармуда, маҳв (нобуд) кард. Чанд нафар фидокоре, ки аз чанги истибдоди султон Абдулҳамид амон ёфта буданд, ба кӯшишҳои фавқуттоқа (тоқатфарсо) дар майдони сиёсат бозӣ карданд ва бақияи ватанашонро аз дасти истибдоду аҷониб (бегонагон) халос намуданд. Агар султон Абдулҳамид тарбиятёфтагонро тазйиқ намекард ва ба таксири (зиёдшавии) афроди эшон мекӯшид, хоинонро аз дарбор дур мекард, ҳароина (он гоҳ) ин ҳама фалокат ба сари давлати Туркия намеомад ва ватан порча-порча намегардид; муҳорибаи Таробулус ва фоҷиаи Балкан рӯй намедод; ҷавонтуркон ба султон Абдулҳамид амният пайдо мекарданд ва ҳаргиз дар сари халъ (гиру мон) намеомаданд; султон Абдулҳамид то охири умр ҳофизи (ҳифзкунандаи) Хилофати Исломист ва ҳомии (ҳимоятгари) олами Ислом шуда, ба шараф (сазовор) ва ифтихор зиндагонӣ мекард. Аммо ин нуктаҳо ба хаёли ҳукумати Бухоро намегузашт, ҳамаи ҳимматашро дар манъи мактаби алифбохонӣ сарф мекард. Лиҳозо, тараққихоҳони Бухоро ислоҳоти макотибро (мактабҳоро) бе ислоҳи асосии идораи ҳукумат мумкин намедонистанд, «ҳар чӣ бодо бод» ва бо ҳамаи нуқсони асбоб (востаҳо), дар ислоҳоти идора мекӯшиданд.
(Давом дорад)
Назар